czwartek, 24 październik 2019

  • Zbieramy środki na dalszą rozbudowę - windę
    w ramach akcji Kilometry Dobra 2019
  • Proszę przekaż nam 1 procent podatku
    KRS 0000015000
  • Zbieramy: nakrętki, makulaturę, folię polietylenową
    Jak możesz - przekaż nam niepotrzebne materiały recyclingowe
< >

OWI

ŚDS

PORADNIA

Ochrona zdrowia

Metody pracy

Metoda integracji sensorycznej (SI)

Zaburzenia Integracji Sensorycznej, czyli niewłaściwe przetwarzanie bodźców zmysłowych, jest zagadnieniem niezwykle złożonym i wieloaspektowym. Zaburzenia te rzutują na cały proces rozwoju dziecka, wpływając na koncentrację, rozwój mowy, rozwój ruchowy, zachowanie oraz rozwój emocjonalny i społeczny, a później także na proces uczenia się.
Pierwsze symptomy zaburzeń integracji sensorycznej możemy dostrzec już w wieku niemowlęcym, gdy dziecko częstym, nienaturalnym płaczem i zachowaniem komunikuje swój dyskomfort.


Do częstych sygnałów  nadwrażliwości na bodźce zmysłowe dziecka przed ukończeniem 3-go roku życia należą:
•  kłopoty z jedzeniem (ssaniem, gryzieniem, żuciem, połykaniem),
•  akceptuje tylko wybrane pokarmy, niechętnie próbuje nowych smaków i konsystencji,
•  podczas jedzenia często reaguje odruchem wymiotnym, krztusi się, dławi,
•  długo zasypia, często się budzi, a podczas snu jest niespokojne,
•  nie toleruje dotyku, nie lubi być przytulane, całowane, głaskane,
•  źle znosi zmianę ubrania, kąpiel, czesanie, obcinanie paznokci itp.
•  często jest rozdrażnione, miewa ataki złości, nie potrafi się samo uspokoić,
•  pręży się, wygina ciało w łuk, zaciska piąstki, unika kontaktu wzrokowego,
•  reaguje płaczem i agresją na dźwięki otoczenia, muzykę, dźwięki mowy,
•  występuje opóźnienie psychoruchowo w sferach czworakowania, siadania i chodzenia, jest niestabilne ruchowo, często się potyka, bardzo nerwowo reaguje na każdy ból czy zadrapanie,
•  wykazuje opóźnienie w rozwoju mowy (często pomija etap głużenia i gaworzenia, późno wypowiada pierwsze słowa, mówi mało i niechętnie),
•  nie lubi trzymać zabawek w rączkach, unika zabaw manualnych,
•  nie inicjuje reakcji z drugą osobą, ucieka od kontaktu.
Bardzo często terapia Integracji Sensorycznej prowadzona jest równocześnie z terapią logopedyczną, która umożliwia dziecku właściwe budowanie i usprawnianie systemu językowego, stymuluje funkcje wzrokowe i słuchowe, rozwija sprawność motoryczną oraz manualną, a także pomaga budować relacje społeczne.
Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności lecz poprawiając integrację sensoryczną, wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności. Głównym zadaniem terapii jest dostarczanie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez różnorodne ćwiczenia. Dzieci bardzo lubią wszystkie terapeutyczne zabawy i chętnie biorą w nich udział.

mgr Agnieszka Schabowska, terapeuta integracji sensorycznej

Losowe zdjęcie

1.jpg

Kontakt

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób
z Niepełnosprawnością Intelektualną
Koło w Przemyślu

ul. Wybrzeże Ojca Św. Jana Pawła II 78
37-700 Przemyśl

Tel / Fax: +48 16 677-89-18
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
KRS: 0000015000
Konto: 79 8642 1155 2015 1506 7627 0015

Nasz Youtube