czwartek, 20 czerwiec 2019

  • Zbieramy środki na dalszą rozbudowę - windę
    w ramach akcji Kilometry Dobra 2019
  • Proszę przekaż nam 1 procent podatku
    KRS 0000015000
  • Zbieramy: nakrętki, makulaturę, folię polietylenową
    Jak możesz - przekaż nam niepotrzebne materiały recyclingowe
< >

OWI

ŚDS

PORADNIA

Ochrona zdrowia

Metody pracy

Język migowy dla małych dzieci słyszących, zanim zaczną mówić

Drodzy Rodzice,

Chciałabym serdecznie Was zaprosić w magiczny świat języka migowego, który na zawsze odmieni wasze rodzicielstwo. Dlaczego? Ponieważ dzięki znakom języka migowego wy i wasze pociechy już wkrótce będziecie cieszyć się więzią i miłością, które uczynią wasze codzienne życie o wiele łatwiejszym. Osobiście doświadczyłam radości migania z moją córką i tą radością chcę się z wami podzielić.

Dzieci są najszczęśliwsze, gdy mogą się porozumiewać z tymi, których kochają, przede wszystkim ze swoimi rodzicami. Nawet we wczesnym dzieciństwie maluchy mają mnóstwo do powiedzenia i szukają sposobów, by wyrazić, co czują, czego potrzebują i co je intryguje w otaczającym świecie, a bez umiejętności mówienia jest to bardzo trudne. Dzięki znakom języka migowego, wasze dzieci będą mogły podzielić się z wami tym wszystkim, co dzieje się w ich małym świecie.  

Czemu służy język migowy?

Nic bardziej nie łamie serca niż płacz twojego dziecka, gdy nie wiesz, co mu jest. Niestety, zanim maluch zacznie mówić, ma dosłownie związany język-nie potrafi przekazać słowami, co się z nim dzieje, ani jak można mu pomóc. Dzieci niemówiące nie potrafią się podzielić z rodzicami fascynacją z odkrywania świata - brak im słów, by opowiedzieć o motylku, który właśnie przeleciał, o ptaszku na drzewie czy szczekaniu psa usłyszanego na ulicy. Problem tkwi w bardzo powolnym rozwoju umiejętności wypowiadania słów. Nawet bardzo prosty wyraz jak „mleko” czy „sok” wymaga pełnej sprawności aparatu artykulacyjnego, gdyż mięśnie i wiązadła głosowe muszą być gotowe do produkcji skomplikowanych sekwencji dźwięków. Co prawda, dzieci bardzo wcześnie zaczynają gaworzyć, zabawiając siebie i nas ciągami obco i śmiesznie brzmiących sylab, ale droga do produkcji słów jest jeszcze bardzo długa. Gaworzenie jest zabawą dźwiękami, którą można porównać do przypadkowego uderzania klawiszem w pianino - tworzymy w ten sposób dźwięki, ale nie muzykę. Podobnie jest z mową - przejście od gaworzenia do wypowiadania słów takich jak „kotek” czy „piesek” wymaga wypracowania dokładnych ruchów języka, ust i pozostałych artykulatorów aktywnych w procesie werbalnej komunikacji.

Na szczęście dla języka migowego małe dzieci o wiele sprawniej używają pozostałych części ciała. Co prawda, nie umieją jeszcze w pełni wykorzystać swoich strun głosowych, ale za to świetnie posługują się rękami i dłońmi niezbędnymi do komunikacji za pomocą migów. Łatwiej również imitować ruchy rąk rodziców, gdy pokazują im znaki, niż ruchy ich ust, gdy wypowiadają słowa. Mama i tata mogą  nawet delikatnie pomóc maluchowi, układając jego rączkę odpowiednio dla danego znaku.

  • Tak więc wyobraźcie sobie, że wasze dziecko chce dotknąć czegoś, czego dotykać nie powinno, co w tedy robicie?. Najprawdopodobniej zdecydowanym głosem mówicie „Nie!”, jednocześnie kręcąc głową.
  • Gdy natomiast chcecie pokazać dziecku, że może dotknąć dany przedmiot, mówicie „Tak!”, i kiwacie potakująco głową.

Te dwa znaki, kręcenie głową na „nie” i potakiwanie na „tak” są właśnie znakami migowymi. Innymi słowy, są to proste gesty, które przekazują konkretne informacje, wszystkie dzieci uczą się tych dwóch znaków imitując rodziców - niestety łatwiej i wcześniej przyswajają gest „nie!”. Ponadto wszyscy rodzice, bez względu na to czy słyszeli o znakach migowych, uczą swoich dzieci trzeciego znaku - machania „pa, pa” na do widzenia. Te trzy gesty są tak przydatne, że nie przestajemy je używać w dorosłym życiu. Maluchy nie tylko potrafią, ale chcą się nauczyć więcej.

Celem migania jest ułatwienie rodzicom i dzieciom komunikacji do czasu, gdy maluchy zaczną się posługiwać słowami. Służy do tego system znaków migowych, dzięki którym dzieci mogą swobodnie wyrażać swoje potrzeby, myśli i uczucia.

                                                                                                             Justyna Bieńkowska – Jakóbiec, surdopedagog – logopeda

Bibliografia:
Dr L.Acredolo, Dr S. Goodwyn, Migusie. Język migowy dla niemowląt słyszących, 2009.

Losowe zdjęcie

47.jpg

Kontakt

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób
z Niepełnosprawnością Intelektualną
Koło w Przemyślu

ul. Wybrzeże Ojca Św. Jana Pawła II 78
37-700 Przemyśl

Tel / Fax: +48 16 677-89-18
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
KRS: 0000015000
Konto: 79 8642 1155 2015 1506 7627 0015

Nasz Youtube